nl
fr

Een nieuwe Viasano-campagne

Vroeg begonnen is half gewonnen, en dat geldt ook voor gezonde eetgewoonten! In deze nieuwe campagne focust Viasano op de voeding van peuters van 18 maanden en ouder, met als doel ouders bewust te maken van de specifieke behoeften van het kind op deze leeftijd en van het belang van een stimulerende gezinsomgeving. De campagne ‘Gezond eten, ’t is voor het leven’ is sinds september beschikbaar voor alle steden en gemeenten van het Viasano-netwerk.

Slechte eetgewoonten vanaf zeer jonge leeftijd
Volgens de meest recente Voedselconsumptiepeiling* is een derde van de gemiddelde energie-inname vanaf de leeftijd van 3 jaar afkomstig van voedingsmiddelen uit het topje van de piramide of de ‘restgroep’, producten die niet nodig zijn voor een evenwichtig eetpatroon en waarvan wordt geadviseerd om ze ‘met mate’ te consumeren. De peiling doet geen onderzoek naar de voedselconsumptie van peuters jonger dan 3 jaar, maar het valt te vrezen dat de slechte eetgewoonten al vóór die leeftijd beginnen.

Nieuwe doelgroep voor Viasano: gezinnen met kinderen van 18 maanden en ouder
Om de doelgroep van de nieuwe campagne te bepalen, verrichtte Viasano onderzoek naar de eetgewoonten van kinderen van 12 tot 36 maanden in een vijftiental kinderdagverblijven in de Belgische steden van het Viasano-netwerk, en bij ouders van kinderen die gehospitaliseerd of op consultatie waren in het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola (UKZKF) in Brussel. De resultaten tonen aan dat de ‘slechte’ eetgewoonten van het kind al tussen de leeftijd van 1 en 3 jaar hun intrede doen, wanneer het kind leert eten ‘als een grote’. Denk maar aan de moeilijkheden om groenten te eten en de overmatige consumptie van snoepgoed, gesuikerde dranken enz. Slechts weinig ouders kennen de specifieke behoeften van hun kind op die leeftijd, met name op het gebied van vetstoffen, eiwitten en zout. Vanaf de leeftijd van 1 jaar zijn de medische afspraken bovendien minder regelmatig en krijgen de ouders minder vaak advies over voeding; contact met gezondheidswerkers is er dan voornamelijk nog als het kind ziek is.

De campagne van Viasano focust bijgevolg op de voeding van peuters van 18 maanden en wil twee sterke boodschappen overbrengen. Ten eerste heeft een kind op de leeftijd van 18 maanden nog steeds specifieke behoeften, die je niet uit het oog mag verliezen wanneer je kind ‘als een grote’ begint mee te eten van wat de pot schaft. Daarnaast is een stimulerende gezinsomgeving van invloed op het aankweken van gezonde eetgewoonten vanaf jonge leeftijd.

voeding-18-maanden-affiche--BDvoeding18maanden-onderleggerBD