Gezond eten, ‘t is voor het leven!

Vroeg begonnen is half gewonnen, en dat geldt ook voor gezonde eetgewoonten! De nieuwe campagne van Viasano focust dan ook op de voeding van jonge peuters. Ze is bedoeld om ouders bewust te maken van de specifieke behoeften van het kind op deze leeftijd, en van het belang van een stimulerende gezinsomgeving voor het aankweken van gezonde eetgewoonten.

De problematiek

Tussen de leeftijd van 3 en 5 jaar blijkt een derde van de gemiddelde energie-inname afkomstig van voedingsmiddelen uit het topje van de actieve voedingsdriehoek of de ‘restgroep’, producten die niet nodig zijn voor een evenwichtig eetpatroon en waarvan wordt geadviseerd om ze ‘met mate’ te consumeren. Dit werd vastgesteld bij de meest recente Voedselconsumptiepeiling (VCP 2014). Slechte eetgewoonten beginnen dus al heel vroeg.

 De Viasano-oplossing

De nieuwe campagne richt zich op ouders van kinderen van 18 maanden en ouder. Dat is de leeftijd waarop het kind met het gezin mee-eet en de goede en minder goede eetgewoonten van het gezin overneemt. Het kind heeft op die leeftijd echter nog specifieke behoeften voor onder meer vetstoffen, eiwitten en zout.

De tools

Een poster en een brochure ‘Gezond eten, ’t is voor het leven!’
Een test ‘Iedereen aan tafel’ over de eetgewoonten in het gezin en de kennis over voeding voor peuters
Een infografiek over de aanbevolen hoeveelheden voeding per dag op 18 maanden
Een onderlegger ter bewustmaking van het suikergehalte in dranken, vergeleken met snoepgoed
Kaarten om al spelend meer te leren over fruit en groenten
Twee tools voor een evenwichtige broodmaaltijd op iedere leeftijd vanaf 2,5 jaar

Download de infographic over de aanbevolen hoeveelheden voeding per dag op 18 maanden en de brochure Gezond eten, ‘t is voor het leven!

Hieronder een overzicht van de onderlegger en de affiche

voeding18maanden-onderleggerBDvoeding-18-maanden-affiche--BD

Slim(mer) eten, da’s voor elk budget!

“Groenten en fruit zijn duur! Evenwichtig eten is niet mogelijk als je op je uitgaven let!” Men gelooft vaak – ten onrechte – dat het onmogelijk is om gezond te eten voor weinig geld. Er zijn thans oplossingen genoeg om lekker en evenwichtig te eten zonder te diep in je zakken te moeten tasten. Viasano helpt gezinnen om evenwichtige maaltijden te bereiden, de hele dag door. 

Problematiek:

Voeding is de tweede grootste uitgave in het gezinsbudget, na de woning. En dat budget kan best geoptimaliseerd worden door betere keuzes te maken. Zo is minder vlees eten niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook voor onze portefeuille. Zelfgemaakte maaltijden zijn ook altijd goedkoper dan kant-en-klaar. En water, de enige echte onmisbare drank, is bijna gratis van de kraan. 

De Viasano-oplossing:

Goed eten voor een klein prijsje is mogelijk mits je enkele basisregels in het achterhoofd houdt, een minimum aan organisatie voorziet en tijd achter het fornuis doorbrengt. Viasano brengt in haar campagne tal van tips om het weekmenu in te plannen, slimme keuzes te maken bij de aankopen voor overheerlijke gerechten. 

Tools:

  • Affiche
  • Brochure
  • Overzichtstabel met eiwitbronnen
  • Onderlegger met een voorbeeldweekmenu en boodschappenlijstje
  • 4 recepten met de favoriete gerechten van de Belgen, overgoten met een Viasano-sausje
  • 20 slimme recepten: met eieren, gevogelte, peulvruchten, voor de soep en het dessert

Sans titre

Download hier de onderlegger ter inspiratie! 

De brooddoos

De ideale broodmaaltijd bestaat uit bruin (of volkoren) brood, kaas of charcuterie (of bereidingen op basis van groente) met een vetstof, groente zoals soep of een slaatje, fruit of een melkproduct als dessert en water à volonté! Dat is de magische optelsom die je kind genoeg energie geeft in de klas, in de sportclub of thuis.

Problematiek:

De brooddoos van een kind kan tot 3 maaltijden bevatten: 10-uurtje, middagmaal en 4-uurtje. Het is dus belangrijk om het hele plaatje in de gaten te houden.

De Viasano-oplossing:

Plezier en evenwicht, dat loopt gesmeerd!

Viasano geeft tips en advies om de lekkerste brooddoos klaar te maken, af te wisselen, te bewaren en van te genieten.

Tools: 

  • Affiche
  • Brochure
  • Kwartetspel van de gevarieerde boterham
  • Culinaire paspoort ‘de kleine lekkerbek gaat op reis’
  • Workshopmateriaal: presentatie, referentietabel met hoeveelheden, variatiewiel en recepten

Capture d’écran 2015-06-30 à 15.34.44  

Download hier de referentietabel met hoeveelheden per leeftijd.

Fysieke activiteit

We hebben allemaal onze dagelijkse portie beweging nodig. Bij kinderen in het bijzonder draagt deze bij tot hun algemene ontwikkeling en welzijn: fysieke activiteit is even belangrijk als gezond en gevarieerd eten. En toch wordt onze vrije tijd jammer genoeg meer en meer ingenomen door passieve bezigheden en verplaatsen we ons steeds meer te voet of met de fiets.

Problematiek:

Een zittende levensstijl is een van de grootste risicofactoren voor overgewicht en obesitas. Zelfs sportieve mensen kunnen sedentair zijn.

De Viasano-oplossing:

Viasano legt het verschil uit tussen fysieke activiteit (of beweging) en sport en hoe beweging elke dag ingebouwd kan worden, bij groot en klein.

Tools:

  • Affiche
  • Brochure
  • Educatieve poster
  • Mimespel
  • Flip-Flap

   Sans titre

Download hier de educatieve poster.

Het tussendoortje

Problematiek:

Het 10-uurtje is vaak niet aangepast aan de behoeften van het kind: het is overbodig of bevat teveel vet en suiker. Het is vaak de oorzaak van een voedingsonevenwicht.

De Viasano-oplossing:

De Viasano-campagne plaatst het tussendoortje in de juiste context ten opzicht van het ontbijt. Als een kind flink ontbeten heeft, is een 10-uurtje niet echt nodig. Als dat niet het geval is, geeft Viasano tips en advies voor de beste keuzes uit de ontbijtgroep.

Tools:

  • Affiche
  • Brochure
  • Recepten
  • Kaartspel

     Capture d’écran 2015-06-30 à 15.28.47

Download hier enkele recepten voor lekkere tussendoortjes.

Slaap

Slapen is een must! Tijdens onze slaap worden de batterijen opgeladen, zodat het geheugen de informatie die ze overdag kreeg, kan verwerken. Een goede nachtrust is daarom zeker voor kinderen erg belangrijk om te leren en te groeien. Bovendien beïnvloedt een slaaptekort ons eetpatroon, wat kan leiden tot overgewicht bij kinderen én volwassenen.

Problematiek:

We brengen 1/3 van ons leven slapend door. Een goede nachtrust draagt bij tot een evenwichtige levensstijl en een gezond eetpatroon. Toch kampt 21% van de Belgische bevolking met slaapstoornissen en neemt 10% slaapmedicatie.

De Viasano-oplossing:

Een gezond slaapgedrag moet opgebouwd worden, en Viasano geeft dan ook praktische tips en advies voor een optimale nachtrust.

Tools:

  • Affiche
  • Brochure
  • Bladwijzer
  • Spel

     Capture d’écran 2015-06-30 à 15.26.58

Download hier de bladwijzer.

Water & andere dranken

Ons lichaam bestaat uit 60% vocht. Water is daarom hét belangrijkste bestanddeel van ons organisme. Een goede hydratatie is nodig om onze fysieke en intellectuele inspanningen scherp te houden. Wist je dat een vochtverlies van 1 tot 2% van het lichaamsgewicht al kan leiden tot vermoeidheid en concentratiestoornissen?

Problematiek:

Water is het belangrijkste bestanddeel van ons lichaam. Een goede hydratatie is dan ook onontbeerlijk. Maar maken we wel de goede keuzes als we drinken?

De Viasano-oplossing:

Een Viasano-campagne die het belang van een goede hydratatie benadrukt en het ‘waarom’ uitlegt, en daarnaast een ‘waterreflex’ promoot, en andere dranken in de juiste context plaatst.

Tools:

  • Affiche
  • Brochure
  • Proeffiches om de smaak van water te leren kennen
  • Mobilisatiefiches voor scholen en verenigingen
  • Recepten

Capture d’écran 2015-06-30 à 15.24.22    

Download hier enkele verrassende waterrecepten.